doo1151204 third ban3.jpg

5 mythes over golf fitness

17 aug, 2017

Weet u niet precies wat u moet verwachten wanneer u denkt aan golf fitness? U bent zeker niet de enige. Doordat de term niet direct uitlegt wat het precies inhoudt, kunnen sommige misvattingen een eigen leven gaan leiden. Dát willen we natuurlijk uit de wereld helpen! Hieronder hebben we dus de 5 grootste mythes over golf fitness op een rij gezet.
 

1. “Ik ben daar te oud voor”

Een veelvoorkomende uitspraak van golfers boven de 60 jaar. Bij fitness denkt men ook al snel aan een intensieve training waarbij spierpijn vaak het logische gevolg is. Hierdoor denken oudere golfers vaak dat hun golfswing of golf blessure er zelfs slechter van wordt. Bij golf fitness staat vooral de rotatie, houding en kracht centraal. Deze drie elementen zijn essentieel wanneer u voor een langere tijd van de golfsport wilt genieten. Doordat de roterende beweging tijdens golf fitness constant worden herhaald, zal u zelf direct ervaren dat de oefeningen minder explosief zijn dan een daadwerkelijke golfswing.
 

2. “Door te trainen met gewichten word ik te stijf voor golf”

Uit onderzoek is gebleken dat krachttraining uw mobiliteit vergroot. Doordat u hierdoor een betere houding aanneemt zal uw golfswing juist automatisch verbeteren. Uiteraard zal spierpijn niet altijd te voorkomen zijn, maar de uiteindelijke voordelen zullen dit zeker doen verlichten!
 

3. Zware clubs gebruiken voor de warming-up

Veel amateur-golfers starten met een zware club om hun lichaam op te warmen. Er zijn echter veel productievere manieren om uw lichaam voor te bereiden op de eerste swing. Dit leert u tijdens de golf fitness en zal u op langere termijn zeker voordelen opleveren!
 

4. “Statisch stretchen is de beste warming-up”

Dit is zeker niet waar! Uit diverse onderzoeken is zelfs gebleken dat dit uw kracht zelfs verminderd. Zoals wij u tijdens de golf fitness zullen leren, zijn dynamische oefeningen de beste manier om uzelf voor te bereiden op een golfwedstrijd. Hierbij kunt u onder andere gebruik maken van elastische banden.
 

5. “Ik moet mijn golfswing constant herhalen om golf-fit te worden”

Men schrijft zich vaak in voor golf fitness om de golfswing te verbeteren, dus zo raar is deze opmerking niet. Uiteraard zal de huidige golfswing bekeken worden om zodoende een trainingsschema op te stellen, maar vervolgens zal u diverse oefeningen doen waarmee uw golfswing indirect verbeterd zal worden. Iedere training zal dus een andere insteek hebben, waardoor u iedere week weer zal verbeteren.