fysiekegolftraining.jpg

Fysieke Golftraining: juist als u geen blessures heeft

13 nov, 2018

We zijn onlangs van start gegaan met de Fysieke Golftraining. Er zijn nog enkele plaatsen vrij dus inschrijven is nog steeds mogelijk!  Met deze training kunt u zich goed voorbereiden op het volgende seizoen: u wordt fitter, verbetert uw swing en voorkomt blessures. Door middel van oefeningen gericht op functionele kracht, mobiliteit en stabiliteit gaan we aan de slag met de verschillende onderdelen van de golfswing. 

Ik word toch niet moe van golf dus waarom zou ik trainen?

Voor golf hoef ik toch niet echt sterk te zijn?

Ik heb geen blessures dus het gaat wel prima zo... Toch?

Deze opmerkingen horen we regelmatig van golfers. Maar niets is minder waar. Ook voor golf worden veel spieren gebruikt die normaliter niet zo hard moeten meewerken. Het is belangrijk om die spieren op te warmen en om ze te trainen om blessures te voorkomen.

Begint u met een warming-up voordat u de baan ingaat?

Of bent u een van die vele golfers die denken dat een paar air swings voldoende zijn? Onderschat het belang van een goede warming-up niet: uw swingsnelheid wordt groter, net als uw beweeglijkheid, en bovendien voorkomt u dat u binnen no-time thuis zit met een pijnlijke schouder of rug. Daarom begint onze Fysieke Golftraining met het opwarmen van de spieren.

Gerichte krachttraining

We trainen vervolgens met name de bilspieren, heupspieren en bekkenspieren omdat die belangrijk zijn voor de swingkracht. De kracht in de benen, heupen of bekken heeft directe invloed op de snelheid van de bal en de clubhead, de driver-afstand en uw handicap. Van zo veel mogelijk gewicht wegdrukken op de legpress gaat u niet beter golfen: bij ons leert u uw kracht op de juiste manier in te zetten.

Beweeglijkheid zorgt voor betere techniek

Met specifieke oefeningen werken we daarna aan uw mobiliteit zodat u tijdens de swing niet ‘in de knoop komt te zitten’. Bij de swing werkt uw hele lichaam samen om uw club in beweging te brengen zodat u met uw slag de golfbal precies kunt laten landen waar u dat wilt. De beweeglijkheid van uw schouders, rug, heupen en enkels speelt een belangrijke rol hierin. Niet alleen om beter te kunnen slaan maar ook om overbelasting te voorkomen.

Trainen van stabiliteit

Tijdens de swing verplaatst u uw gewicht van rechts naar links. Om ‘sway’ (het meebewegen van uw hele lichaam tijdens de swing) te voorkomen moet u deze beweging goed onder controle hebben. Daarom trainen we uw stabiliteit in combinatie met kracht zodat u stabieler kunt leren staan. Hierdoor kunt u uw clubsnelheid verhogen en dus sneller door de bal heen slaan.

Wanneer

De Fysieke Golftraining is bestemd voor teams, zelf samengestelde groepen of voor individuele golfers. Tijdstippen worden in overleg gekozen. Kijk hier voor meer informatie. Aanmelden kan online of telefonisch. Tot op een van de trainingen!